lauantai 9. helmikuuta 2013

Pieni ja taitava ihminen


Vauvan elämän seuraaminen on niin kiehtovaa. Olen lakannut jo ajat sitten odottamasta milloin mikäkin kehitysvaihe tulee, tai siis tajusin että siinä ei ole mitään mieltä, mutta nautin silti edelleen siitä kun huomaan jotain uutta kehitystä pojassa.

Yksi päivä U istui syömässä ja kuunteli samalla kun minä ja U:n Täti juteltiin. Puhuttiin jotain puhumaan oppimisesta ja minä sanoin että ”U:n ensimmäinen sana on ihan varmasti lamppu”, poju kun on yliluonnollisen kiinnostunut lampuista. Samalla kun sanoin ’lamppu’, U katsoi minua. Sitten hän katsoi lamppua ja taas hymyillen minua. Sehän ymmärsi!!!!! Se ei muuten ollut vahinko, tätä temppua on nimittäin sen jälkeen esitetty kaikille… U myös osaa sanoa ”phu”, mikä melko varmasti tarkoittaa lamppua :D

Maailma on nyt myös avautunut U:lle. Aikaisemmin hän on ryöminyt pieniä matkoja ja pörrännyt ympyrää omalla reviirillään olohuoneessa. Nyt muutaman päivän aikana U on tajunnut, että hei, hänhän pääsee ihan liikkumaan huoneesta toiseen! Nyt ei poikaa enää pidättele mikään, vaan hän nauttii täysillä siitä että pääsee olohuoneesta eteiseen ja siellä ympäriinsä tutkimaan kaikkea mielenkiintoista. Tänään U meni ensimmäistä kertaa meidän makuuhuoneeseen katsomaan Isiä joka oli heräilemässä ja myöhemmin seurasi häntä kylpyhuoneeseen.

Minä nautin tästä vaiheesta tosi paljon! U viihtyy lattialla omissa oloissaan tosi hyvin, tänäänkin hän leikki vaikka kuinka kauan tyhjän puolentoista litran muovipullon kanssa. Pullo vieri karkuun ja U ryömi perässä. Myöhemmin U teki tutkimusretkiään eteisessä ja tutki muun muassa kenkiä, vaatteita, maton kuosia, hoitolaukkuaan, Isin hanskoja ja kaikkea muuta mielenkiintoista. Meillä on lattialla melko paljon tavaraa, mutta kaikki on U:lle turvallista, joten poika saa vapaasti mennä ja tutkia ja avartaa maailmaansa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti